علت شکست چند شوهری ، اینست که نه با طبیعت مرد موافق است و نه با
طبیعت زن . اما از نظر مرد برای اینکه اولا با روحیه انحصار طلبی مرد
ناسازگار است و ثانیا با اصل اطمینان پدری مخالف است . علاقه بفرزند ،
طبیعی و غریزی بشر است . بشر طبعا میخواهد توالد و تناسل کند و میخواهد رابطهاش با نسل آینده و نسل
گذشته مشخص و اطمینان بخش باشد . میخواهد بداند پدر کدام فرزند است و
فرزند کدام پدر است . چند شوهری زن با این غریزه و طبیعت آدمی ناسازگار
بوده است ، بر خلاف چند زنی مرد که از این نظر نه بمرد لطمه میزند و نه
به زن . . .
میگویند گروهی از زنان ، در حدود چهل نفر ، گرد آمدند و بحضور علی بن
ابیطالب علیهالسلام رسیدند ، گفتند چرا اسلام بمردان اجازه چند زنی داده ،
اما به زنان اجازه چند شوهری نداده است . آیا این امر یک تبعیض ناروا
نیست ؟
علی ( ع ) دستور داد ظرفهای کوچکی از آب آوردند و هر یک از آنها را
بدست یکی از آن زنان داد . سپس دستور داد همه آن ظرفها را در ظرف
بزرگی که وسط مجلس گذاشته بود خالی کنند . دستور اطاعت شد ، آنگاه
فرمود اکنون هر یک از شما دو مرتبه ظرف خود را از آب پر کنید اما باید
هر کدام از شما عین همان آبی که در ظرف خود داشته بردارد . گفتند این
چگونه ممکن است ؟ آبها با یکدیگر ممزوج شدهاند ، و تشخیص آنها ممکن
نیست . علی ( ع ) فرمود اگر یک زن چند شوهر داشته باشد ، خواه ناخواه ،
با همه آنها هم بستر میشود ، و بعد آبستن میگردد . چگونه میتوان تشخیص
داد که فرزندی که بدنیا آمده است از نسل کدام شوهر است ؟ این از نظر
مرد .
اما از نظر زن ، چند شوهری هم با طبیعت زن منافی است و هم با منافع
وی . زن از مرد فقط عاملی برای ارضاء غریزه جنسی خود نمیخواهد که گفته
شود هر چه بیشتر برای زن بهتر . زن از مرد موجودی میخواهد که قلب آن موجود را در اختیار داشته باشد ، حامی و
مدافع او باشد . برای او فداکاری نماید ، زحمت بکشد و پول درآورد و
محصول کار و زحمت خود را نثار او نماید ، غمخوار او باشد . پولی که مرد
به زن بعنوان یک " روسپی " میداده و میدهد ، همچنین پولی که زن از راه
کار و فعالیت بدست آورده و میآورد ، نه به احتیاجات مالی وسیع زن که
چندین برابر احتیاجات مرد است وافی بوده ، و نه ارزش آن پولی را داشته
که مرد به خاطر علاقه و محبت و در راه عشق به زن میپرداخته است .
احتیاجات مالی وسیع زن را همواره مرد بعنوان یک فداکار تأمین کرده است
. بهترین و نیرومندترین مشوق مرد بکار و فعالیت نیز کانون خانوادگی او
یعنی همسر و فرزندان او بوده است .
زن در چند شوهری هرگز نمیتوانسته است حمایت و محبت و عواطف خالصانه
و فداکاری یک مرد را نسبت بخود جلب کند . از اینرو چند شوهری نظیر
روسپیگری همواره مورد تنفر زن بوده است . علیهذا چند شوهری نه با
تمایلات و خواستههای مرد موافقت داشته است و نه با خواستهها و تمایلات
زن .
کلمات کلیدی:
نوشته شده توسط
یاسر سعادتی89/8/4:: 8:42 عصر
|
ثبت نام